mensperu.reismee.nl

Arica

Een heerlijk relaxte dag was het vandaag. We hebben wat uitgeslapen, omdat we vanavond om 22.00 uur de nachtbus nemen naar San Pedro de Atacama. De dag begon met een ontbijt in een naast het hotel gelegen restaurant. Dit genuttigde ontbijt staat in ons lijstje met beste ontbijten ver onderaan. Hierna wat drinken ingeslagen in de plaatselijke supermarkt. Vergeleken met Peru is het hier heel duur. De prijzen zijn gelijk aan de Nederlandse. Het soort supermarkt ook.

Arica ligt aan de Stille Oceaan en heeft een aantal stranden. Wij zijn bij een pier gaan kijken naar de surfers die de metershoge golven trotseerden. We zagen ook heel veel pelikanen en zeehonden. Als een Japanse kamikazepiloot of Duitse Stuka uit de tweede wereldoorlog lieten de pelikanen zich vanuit de lucht in het water storten. We hebben er een tijdje op ons gemak gezeten en gekeken, lekker in het zonnetje. Tussen de middag hebben we even 58.000 peso uitgegeven aan de lunch. Wat een bedragen hier, we hebben diverse briefjes van 20.000 en 10.000 in onze portemonnee. Ziet er best indrukwekkend uit, maar het valt toch tegen als je naar de wisselkoers kijkt ;)

Met een volle buik zijn we een 110 meter hoge rots opgelopen. Boven aangekomen, hadden we een prachtig uitzicht op de zee, de woestijn en de stad Arica. Oja, Jezus was er ook bij. Een soort groot Rio de Janeiro beeld stond er. We hebben hem nagedaan :) Ondertussen was beneden het carnaval van Arica aan de gang. Mooi verklede dames en heren die dansten op muziek die wij niet kennen. Het zag er heel vrolijk en fleurig uit, net zoals de zonsondergang.

Inmiddels is het 20.30 uur en vertrekken we zo naar het busstation. De nachtbus zal in zo'n 12 uur 700 km afleggen om ons morgenochtend af te zetten in de droogste woestijn ter wereld.

Het weer: zonnig en 24 graden