mensperu.reismee.nl

San Pedro de Atacama (dag 1)

San Pedro de Atacama is een oase aan de voet van de Andes. De omgeving is kurkdroog maar hier komt water uit diepe aardlagen aan de oppervlakte waardoor er een dorpje is ontstaan. Waar water is, leven mensen in de woestijn.

Het dorpje zelf heeft het meeste weg van een western-stadje. Allemaal lage gebouwen, onverharde smalle straatjes en een centraal plein met een kerkje. Erg gezellig. De omgeving is vooral droog, maar wel heel erg mooi.

In de ochtend een wandeling naar een oud fort en uitzichtpunt gemaakt: Pukara de Quitor. Bleek uiteindelijk toch bijna 10km retour te zijn. Het was heel mooi. Vooral het uitzicht op de Andes met pieken ruim boven 5000m was erg prachtig. Je hebt constant uitzicht op het hoogplateau met uitgedoofde en enkele actieve vulkanen. Het fort was eigenlijk een hoop stenen die nog netjes op elkaar waren gestapeld. Een ruïne dus. In de strijd tegen de Spanjaarden is het in 1540 verwoest. En de lokale bevolking moest zich voortaan schikken naar de Spanjaarden.

In de middag stond de tour naar Death Valley en Moon Valley op het programma. Om 14.30 stonden we bij het tourbureau op de stoep. Samen met chauffeur Miguel en gids Pablo vertrokken we snel in een comfortabel busje. De groep was 9 personen. 5 anderen dus in deze excursie. Een klein groepje en prima te doen. Deze excursie was echt schitterend! We zijn o.a. van hoge duinen afgerend, hebben in een grot geklommen en stonden op de Coyote Rock. Verder hebben we de supermooie omgeving gezien. Eigenlijk is het best lastig om de natuur die we gezien hebben te beschrijven. We stellen voor dat jullie de foto's bekijken :)

Het was echt een topdag vandaag! Moe, maar zeer voldaan gaan we op tijd slapen. Morgen gaan we richting de Tatio Geisers en aangezien die bij zonsopkomst het meest actief zijn, vertrekken we vroeg (04.30 uur).

Het weer: zonnig en 21 graden

@Clazien en Gerrit: deze reis is ook wel iets voor jullie denken we :)
@Melissa: de Moon Valley ga je echt supergaaf vinden!