mensperu.reismee.nl

Uyuni - La Paz

Na 3 dagen jeeptour gaan we ons nu weer tussen de mensen begeven. Stipt om 7u staat een taxi klaar bij ons hotel want om 8.15 gaat ons vliegtuig. We maken een kort ritje naar het internationale vliegveld van Uyuni. Voor zover we kunnen zien vertrekken er hier 4 vluchten per dag....als we er zijn rekenen we af met de taxichauffeur: 50 bolivianos. We geven 200 en krijgen wisselgeld. De taxichauffeur vertrekt weer. Maar na 3x natellen komen we tot de conclusie toch echt 190 bolivianos terug te hebben gekregen. Goedkoop ritje. En slecht begin van de dag voor hem.

Snel ingecheckt en door de controle. Drinken e.d. mag hier gewoon mee. Dat is fijn want onze water- en frisdrankvoorraad is nog aanzienlijk. Je kunt hier geen kraanwater drinken namelijk. Na een kwartiertje wachten worden we gehaald. Tijd om te boarden. Nu al? Een kwartier te vroeg? Ongelovelijk. Dat hebben we nog nooit mee gemaakt. We zitten dus om 8u in het vliegtuig. Zo te zien nog wel wat plek. Een vliegtuig voor 60 mensen en we tellen er inclusief onszelf 12....

We stijgen op en hebben nog een mooi uitzicht over de zoutvlakte. Echt heel groot. Daarna worden het heuvels en weilanden met in de verte bergen. Na een rustige vlucht van 50 minuten landen we in La Paz. Dat vliegveld ligt ook op 4000 meter. Langs de landingsbaan een soort museum met oude vliegtuigen die daar staan. Dakota's, Comets en ook enkele oude Toepolevs zo te zien. Apart. En interessant voor verzamelaars uit het westen. Vervolgens stappen we uit. Na 3 minuten zijn we bij de bagageband en na 5 minuten hebben we alle koffers. Boliviaanse luchtvaart scoort bij ons een dikke 10!

We worden opgewacht door een dame met bordje Lauwen. Onze transfer. Wederom prima op tijd. Heerlijk. We rijden naar La Paz dat in een dal ligt. De smog neemt toe net zoals de drukte. Na 3 rustige dagen in de natuur even wennen. Hier gelden geen verkeersregels, maar vooral het recht van de sterkste/stoerste. Onze taxi brengt ons veilig naar ons hostel wat in een rustig straatje ligt. Het is nu half 10 en dus nog een hele dag voor ons.... tijd voor de La Paz-experience.

Op internet hadden we al gelezen dat er diverse kabelbanen, de Teleferico, van Oostenrijkse makelij (Doppelmayr) door de stad gaan. Daar gaan we maar eens een ritje mee maken. Een bijzondere vorm van openbaar vervoer maar hier erg nuttig. We nemen zowel de rode als de gele lijn. De lijnen eindigen ongeveer op 4000 meter en geven een mooi uitzicht op de bergen, heuvels, huizen en hectiek van de stad. Oja, de kabelbaan kruist ook de centrale begraafplaats. Ze begraven hier in hoogbouw, in een soort van een flat. Heel bijzonder. De kabelbanen zijn een aanrader voor diegenen die La Paz gaan bezoeken ;) We zijn niet veel geld kwijt. Understatement! In Oostenrijk betaal je toch behoorlijk wat voor een retourtje, hier maar €0,80!!

We geven nog veel meer geld uit vandaag. Saskia heeft haar derde pin, dit keer van Bolivia, gescoord. Voor maar 2 bolivianos (€0,26), de goedkoopste ever.

Tussen de middag eten we een broodje bij Subway. Jammie. Ernaast zit de Burger King, we besluiten daar later te gaan dineren. La Paz nodigt ons niet echt uit om bij lokale restaurantjes te gaan eten. Rob Geus zou hier gek worden.

Na de laatste kabelbaan moeten we terug naar het hostel. We houden een taxi aan. Deze vraagt maar liefst 30 bolivianos voor het ritje. En hij weet niet waar het hostel is denken we. Deze taxi door laten rijden. Een minuut later de volgende. 20 bolivianos en locatie bekend. Daar gaan we......voor, zoals we nu weten, een enorm spannende rit. Deze Toyota had al heel wat ritjes gemaakt en het beste was er vanaf. Op het vlakke viel het mee, behalve een schakelbak alsof de tandwielen eruit vlogen. Op de steile stukken werd het echt lastig. Het vermogen was onvoldoende, de bandjes kaal en asfalt glad. Bij elk verkeerslicht toerental naar 7000 en bij groen met rokende banden weg. Stinken!!! Ook nog bijna een hond, 2 duiven en een vrouw aangereden...maar we zijn er.

We vinden 1 dag La Paz voldoende. Het is mooi om te zien hoe het Boliviaanse leven eraan toe gaat. Maar wat een hectiek. Verder staat La Paz niet echt bekend om de veiligheid, daar hebben wij helemaal niets van gemerkt. Het was een leuke dag!

Het weer: zonnig met af en toe een wolk, 17 graden

Gerrit

Die eerste taxi-chauffeur z'n dag begon natuurlijk wel goed met een wagen vol Hollandse gezelligheid. Heeft jullie daarvoor willen bedanken door een fooitje te geven, denk ik. Goed dat jullie ook later die 2e taxi namen. Die eerste was echt een afzetter (1.30 euro meer vragen..tsssss) en jullie hebben een, zo te lezen, heerlijk spectaculaire rit mee mogen maken. Overigens...die kabelbaantocht over de stad ziet er best leuk uit.