mensperu.reismee.nl

Jeeptour door Bolivia

Dag 1
Spannende dag vandaag! We vertrekken rond 8 uur naar de Boliviaanse grens. Daar aangekomen nuttigen we een ontbijt en ontvangen we een nieuwe stempel in ons paspoort. De jeep, een stevig uitziende Toyota Landrover, staat al gereed. Nadat alles ingeladen is, vertrekken we! Onze chauffeur heet Quinto en spreekt alleen Spaans. Onderweg geeft hij ons veel info over de omgeving, we verstaan sommige woorden en zeggen vaak 'si' en knikken ja.

De eerste dag is echt supervet! Vanaf de Boliviaanse grens is de weg onverhard, maar gelukkig hebben we die 4x4 jeep. Het voelt alsof we op safari zijn. De tocht van vandaag leidde ons tot grote hoogte, 4880 meter was het hoogste punt van vandaag. We slapen op zo'n 4000 meter. We zien de meest mooie en bijzondere landschappen, vulkanen, geisers, prachtig gekleurde meren (Laguna Blanca, Verde en Colorado), vincunas en flamingos. En als klap op de vuurpijl een supermooie sterrenhemel waarbij de melkweg te zien is!

Het weer: zonnig en temperaturen van 0 tot 15 graden

Dag 2
We zijn blij dat we de zon zien opkomen. We kunnen gaan opwarmen. Brrr, het is redelijk fris hier. Of zeg maar gewoon: koud. In de accomodatie waar we sliepen, waren de ramen aan de binnenkant bevroren. Het was dan ook enkel glas.

Na het verrassend lekkere ontbijt, vertrekken we rond 8.00 uur. Ook vandaag is weer een schitterende dag. We rijden door desolaat gebied. Echt heel bijzonder. Vulkanen wisselen af met mooie meren waar flamingos eten zoeken en bijzondere rotsformaties/lavavelden. De berghellingen zijn hier erg kleurrijk (diverse kleuren rood, wit, beige en oranje) vanwege de mineralen en het koper. Ondertussen zien we ook nog een paar konijnen en een vos. Quinto heeft goede ogen :) Tot nu toe hebben we 370 kilometer afgelegd en nog geen enkel dorp gezien, zo afgelegen is het. Verder valt het ons op dat we heel weinig andere jeeps zien. Vanavond slapen we in een zouthotel op 3800 meter. De stoelen, tafels, murenen vloer zijn hier van zout. Dat betekent wat voor morgen...

Het weer: zonnig en temperaturen van -10 tot 15 graden

Dag 3
Om half 5 gaat de wekker. Rond 5 uur vertrekken we naar Salar de Uyuni om de zonsopgang te zien. Salar de Uyuni is een immense zoutvlakte, zo'n 10.000 vierkante kilometer (groter dan België!). Je rijdt hier niet voor niets met chauffeur, de kans dat je verdwaalt is aanwezig. En met de nachtelijke temperaturen lijkt ons dat geen pretje... Na 1,5 uur rijden komen we aan bij Isla Incahuasi: een eiland vol met metershoge cactussen. We lopen het eiland rond en merken dat we nog steeds op hoogte zijn (3700 meter). Iets te hard lopen betekent gelijk een flink verhoogde hartslag. Vanaf het eiland, wat mooi in het midden ligt, heb je prachtig zicht op de zoutvlakte. Een compleet witte wereld met in de verte bergen. Ondertussen maakt Quinto een lekker ontbijtje voor ons. We kunnen wel wat energie gebruiken, want uiteraard gaan ook wij die bekende foto's maken. Foto's die vreemd zijn vanwege de rare perspectieven die je ziet. Rond een uur of 12 rijden we naar Uyuni, de plek waar onze tour helaas eindigt. We hebben ongeveer 550 kilometer afgelegd. In de plaatselijke pizzeria nuttigen we de lunch. Uiteindelijk worden onze koffers van het dak gehaald en bedanken we Quinto in ons beste Spaans voor de afgelopen dagen.

Vanavond slapen we weer heerlijk in een goed hotel met warme douche, daar waren we wel weer aan toe :)

Deze driedaagse jeeptocht is wat ons betreft echt een 'once in a lifetime experience'. We hebben met volle teugen genoten!

Het weer: zonnig en temperaturen van -3 tot 12 graden

Astrid

Wat een mooi verhaal en foto's weer!! Die zoutvlaktes ziet er groots zeg. Waar je ook kijkt alleen maar wit

Melissa

Wauw!! De jeeptour klinkt echt geweldig!! En prachtige foto's!!

els en anton

Wat een mooi verhaal en supermooie foto's!!!

T, T &S

Wauw! klinkt idd goed! Mooie fotos ook!

Gerrit

OK..de nachten waren misschien wat koud en er lag op sommige plekken misschien een beetje te veel zout, maar de safari klinkt echt als GOUD. GEWELDIG !!!!! (ook de foto's)

Clazien

Wat een schitterende excursie.