mensperu.reismee.nl

Ica - Arequipa

Na de rustdag gaan we om 19u naar buiten waar de taxi klaar staat....een taxi formaatje Ford Ka waar we met 4en inclusief koffers en rugtassen in moeten. Het oi oi oi van de chauffeur als hij ons ziet spreekt boekdelen. Maar wonderbaarlijk past het. Koffers op schoot waardoor de achterbankzitters niets zien. De chauffeur moet er ook om lachen. Na een prima en soepele rit waarbij de chauffeur de gaten in het wegdek zoveel mogelijk vermijdt, komen we bij het busstation. Deze man een extra fooi gegeven voor nieuwe vering en schokbrekers.

Inchecken en nu wachten op de bus. Ondertussen nog even naar snel de wc die wel een schoonmaakbeurtje kan gebruiken. Gatver...Stipt om 20u is de bus er. Enorm luxe stoelen (business class stoelen zoals in een vliegtuig met entertainment system), maar we moeten dan ook 12uur nonstop rijden. En we krijgen net na vertrek nog eten. 3x een broodje en Mark krijgt een groot dienblad met rijstschotel....waarom is nog steeds een raadsel. Het rijden zo in de woestijn in de nacht is bijzonder. Je ziet niets en door het schudden van de bus bij bochten en inhaalacties lig je ook niet bepaald lekker.
Na een nacht rijden zonder ook maar iets te zien onderweg, komt de zon weer op. Onze buurvrouw in de bus trekt daarom haar beautycase open. Potje, stiftje, spray etc....we konden het verschil voor en na niet zien overigens. Het landschap is nu erg ruig met heel veel stenen en zand. Af en toe wat groene stukjes in de lagere dalen. In de verte doemen de vulkanen rond Arequipa al op met Pichu Pichu en de Misti als hoogste punt. Ruim 5000m. Er ligt zelfs sneeuw op de top. Beide flinke jongens die zich komende dagen vooral rustig moeten houden.

Op het busstation snel een grote taxi te pakken en vlot bij het hotel. Het is 9u in de ochtend en de kamers zijn nog niet klaar. Dus we gaan op jacht naar een ontbijtje en pinautomaat. Onze Soles zijn bijna op van al die enorme taxiprijzen... :)
Het ontbijt is snel gevonden. Leuk plekje op een binnenplaats waar we broodjes, omelet, jam, koffie en vruchtensap bestellen. Erg lekker. Het pinnen is lastiger. Net zoals in Lima weigert elke apparaat dienst. Geen herkenning van de pas. Zo raar. En dan plots ineens werkt een apparaat na de 3e poging die we dan maar meteen leegtrekken.
Weer terug naar het hotel om spullen op de kamers te zetten en even op te frissen. Paar uurtjes later weer op pad. Een stukje beter uitgerust. Prima wandelweer en een erg gezellige binnenstad. Zien op het Plaza del Armas (plein met koloniale gebouwen uit de 16e eeuw) een leuk tentje op bovenste verdieping. We bestellen koffie en ijs, maar nee...de koffie is op en het ijs ook...rare logica die Peruanen. Je hebt een restaurant en dan zijn zowel koffie als ijs op? Gelukkig twee deuren verder meer geluk. Lekker chocoladetaartjes en een hamburger gegeten. Daarna nog wat door de straten gestruind en wat fotos gemaakt. Uiteindelijk als avondeten bij de Peruaanse Italiaan gaan eten.

Vandaag: zonnig en 23 graden.

Tessa, Tom en Suzanne

We moeten toch altijd wel lachen als we jullie reisverslagen lezen. Het is een bijzondere vakantie!

Xxxjes!

Gerrit

Misschien wordt Mark, overigens volstrekt onbegrijpelijk, als reisleider van jullie groepje gezien. Reisleiders krijgen altijd iets extra's.
Vraag: er was toch zeker wel een 2e chauffeur aan boord?

Mark

Die tweede chauffeur is een groot raadsel Gerrit. We hebben de chauffeurs eigenlijk nooit gezien....misschien hadden we wel een zelfrijdende bus.