mensperu.reismee.nl

Inca Trail en Machu Picchu

Vrijdag begint ons grote Inca avontuur. Om 07.20 uur nemen we de trein van Ollantaytambo naar kilometerpaal 104. Daar start de tweedaagse Inca Trail. De trein stopt en we stappen uit. Geen station of perron... gewoon naast de rails. En de trein rijdt weer door. Onze gids Cesar wacht ons op. We starten rond 08.50 uur. De tocht is ronduit prachtig. We lopen door het regenwoud omhoog tot zo'n 2650 meter. Tijdens de tocht hebben we zicht op besneeuwde bergen, gletsjers en mooie dalen. Het is zo groen hier. Een heel ander Peru als wat we tot nu toe hebben gezien. Onderweg zien we verschillende Inca ruïnes. De bekendste is Wiñaywayna. Cesar geeft ons veel info over de bouwwerken, waarvoor ze dienden en hoe lang het bouwen kostte. We hebben de gids voor ons alleen. Perfect. Na de lunch lopen we door naar Inti Punku (Sun Gate). We passeren daarbij de laatste campsite waar diegenen overnachten die de vierdaagse Inca Trail lopen. Nu we daar even van het toilet gebruik hebben gemaakt en hebben rondgekeken, komen we tot de conclusie dat de tweedaagse trail (met overnachting in hotel) voor ons prima is! :) Bij Inti Punku zien we Machu Picchu voor het eerst liggen. Schitterend. Na een break lopen we door en aanschouwen we het bekendste Inca bouwwerk van dichtbij. Voor vandaag hebben we geen toegangskaarten, morgen hebben we alle tijd om het goed te bekijken. We zetten een stempel van Machu Picchu in ons paspoort en nemen de bus naar beneden. Na een heerlijke douche (die was nodig, want het was behoorlijk warm ;) gaan we met Cesar eten in Aguas Calientes.

Het weer: zonnig en 25 graden

De dag begint zaterdag vroeg. Om voor zonsopgang in Machu Picchu te zijn, moeten we de bus van 05.30 uur nemen. Samen met alle andere mensen die in Aguas Calientes verblijven... Mark gaat zo snel als mogelijk naar de wachtrij en ziet tot zijn schrik al een rij van honderd meter staan. Cesar is ook weer van de partij en hij vertelt dat we op deze plek wel met de eerste bussen omhoog kunnen. Hij geeft ons 1,5 uur een rondleiding in Machu Picchu. We krijgen zo goed inzicht in de Inca beschaving en hun gebruiken. Ook enkele bijzondere plekken zoals de zonnewende-stenen. Knap staaltje techniek voor die tijd. Rond een uur of 8 bedanken we hem en gaan we zelf verder met ontdekken van Machu Picchu. Niet voor niets is dit bekendste Inca bouwwerk een van de 7 wereldwonderen. Wij vinden het echt schitterend en 1 van de hoogtepunten van onze reis! Om 12 uur gaan we terug naar Aguas Calientes, kopen we een laatste souvenir en lunchen we uitgebreid. We hadden deze ochtend niet echt tijd om te ontbijten ;) Om 16.12 uur vertrekt de trein naar Cusco, waar we rond 20.00 uur aankomen.

Het weer: zonnig en 25 graden

Ps: morgen vertrekken we voor vier dagen naar het Amazone gebied. Aangezien we daar alleen in de avond een paar uur elektriciteit hebben, verwachten we geen bereik te hebben.

Gerrit

Hoogtepunt na hoogtepunt. Geweldig.

Melissa

Klinkt weer geweldig!! Veel plezier in de jungle!!