mensperu.reismee.nl

Terugblik

Wat een avontuur! We hebben een geweldige reis gemaakt naar Peru, Chili en Bolivia. Schitterende natuur gezien, fantastisch weer gehad en hele vriendelijke mensen ontmoet. Onze hoogtepunten van de reis waren zeker de Colca Canyon, de Maanvallei in de Atacama woestijn, El Tatio geisers, Jeeptour door Bolivia en Machu Picchu. Stuk voor stuk bijzondere plekken die keer op keer weer voor een hoop geklik van de camera hebben gezorgd. Dat wordt nog een flinke kluif hier weer een mooi fotoboek van te gaan maken. Maar wel een leuke kluif!

We hebben een goed beeld gekregen van hoe de mensen daar leven. Je kunt zien dat de mensen sober leven en dat de echte welvaart en het kapitalisme daar geen rol spelen. Ze zijn erg blij met wat ze hebben. De huizen, auto’s e.d. zijn functioneel en simpel. Een enorm verschil met Nederland. De banen die mensen hebben zijn niet gericht op succes, maar op overleven. Bolivia is, zeker ten opzichte van Peru en Chili, het armste land. Dat hebben we wel gemerkt o.a. in La Paz. Het geven van fooi, in bijvoorbeeld restaurants of aan de taxi chauffeur, is ook hier wel gebruikelijk. Met een fooi van bijvoorbeeld €0,50 zijn de mensen al extreem blij. Je ziet ze helemaal glunderen, bijzonder om te zien. We snappen wel dat toerisme hier een belangrijke inkomstenbron is. Dat is trouwens ook zichtbaar in de punctualiteit. Als je een taxi bespreekt voor bijvoorbeeld 10.00 uur, staat de chauffeur er zeker al vijf minuten van te voren. We hadden hier wat Afrikaanse taferelen verwacht, maar nee. Altijd op tijd en altijd goed geregeld. We kunnen de mensen er nu niet meer voor bedanken, dat mogen jullie de volgende keer voor ons doen!

Onze gidsen Daniel, Pablo, Quinto, Cesar, Jorge en alle anderen hebben ons mooie verhalen en belangrijke weetjes verteld. Zo wisten wij niet dat de koning van het Inca-rijk maar liefst 100 vrouwen had. Wat een aantal. En ook bijzondere plekken of beesten, zoals de vos tijdens de jeeptour, hadden we niet gezien zonder deze gidsen.

Zuid Amerika heeft een onveilig imago, maar dat is wat ons betreft echt onterecht. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld. Overal waren de mensen zo vriendelijk. Ze staan altijd voor je klaar en zijn erg behulpzaam.

Nu Mark morgen weer begint met werken, start hij met het aanpassen van zijn visitekaartjes. Hij is zijn achternaam Kieboom verloren en heet volgens Zuid Amerikanen Vanden: Mark Vanden. Tussenvoegsels kennen ze daar niet. We zijn er inmiddels aan gewend, maar toch vreemd die eerste dagen.

We sluiten de blog af door jullie te bedanken voor het meelezen en meereizen. We vonden het erg leuk om jullie reacties te ontvangen en te lezen! Hopelijk hebben we een aantal van jullie enthousiast gemaakt om Zuid Amerika te bezoeken ;)

Gerrit en Clazien

Wij hadden "die kant op" al met potlood in onze komende jaren agenda gepland. Staat er nu met dikke stift :). Het fotoalbum wordt zeker (weer) een topper. Het beste is het om het heel snel te maken ;):).

T, T & S

Inderdaad een geweldige reis om zo te horen! Maar toch zijn wij weer blij dat jullie terug zijn hoor! Hihi.