mensperu.reismee.nl

Heilige vallei

Woensdag en donderdag bezoeken we de Heilige Vallei. Deze vallei ligt ten noorden van Cusco en heeft vele archeologische plekken.

Woensdag
In het hotel regelen we een taxi die ons van Cusco naar Urubamba brengt. In Urubamba overnachten we. De rit van zo'n 78 km gaat door mooie dalen met uitzicht op bergen en kleine dorpjes. We vragen chauffeur Cecar te stoppen in Pisac (3500 meter). Hier liggen terrassen uit de Inca tijd. We kopen een kaart die twee dagen geldig is om diverse archeologische plekken te bezoeken. De terrassen en de overige overblijfselen zien er prachtig uit. Best knap hoe ze dit alles jaren geleden hebben kunnen aanleggen. Vaak ook nog eens op steile hellingen. Na ruim een uur in de behoorlijk felle zon te hebben rondgelopen, zoeken we onze chauffeur weer op. We vervolgen onze trip naar Urubamba. Onderweg rijden we door een dorpje met aan weerszijden restaurantjes. Overal serveren ze cuj, een echte Peruaanse lekkernij. Bij ons bekend als cavia. Best raar om zo'n beestje in Superman houding aan het spit rond te zien draaien.... Rond een uur of twee komen we aan bij het hotel. En dan: surprise! Echt een geweldig mooi hotel hebben we daar. Een voormalig klooster is helemaal opgeknapt en gerenoveerd tot hotel. De kamers zijn al net zo prachtig. We besluiten hier nog wat te lunchen en er verder een relaxmiddag van te maken. Heeeerlijk:)

Het weer: zonnig en 23 graden

Donderdag
Vandaag hebben we het vervoer hetzelfde geregeld als gisteren. Een taxi die ons brengt naar de plekken die we willen zien en, terwijl we daar op ons gemak rondkijken, op ons wacht. Om half 10 worden we opgehaald door Walter. Als eerste bezoeken we Chinchero. Hier treffen we Inca terrassen in een schitterende omgeving. Rondom de terrassen liggen bergen en zien we alleen maar natuur. Verder helemaal niemand. Na een uur vertrekken we naar Moray. Onderweg hebben we constant zicht op bergpieken van zo'n 6000 meter. Heel mooi. In Moray zijn voornamelijk ronde terrassen te zien. Echt knap hoe ze dat vroeger hebben gemaakt. Alles met een reden, de terrassen zijn op verschillende niveaus gebouwd (heeft te maken met temperatuur en vochthuishouding) om gewassen te verbouwen. We sluiten de dag af in Ollantaytambo, waar we overnachten.

De Heilige Vallei heeft ons verrast. De bouwwerken van de Inca's en de natuur maken het een hele bijzondere omgeving!

Het weer: zonnig en 25 graden