mensperu.reismee.nl

Colca Canyon

Woensdag moeten we vroeg uit bed. Om half 8 worden we opgehaald voor de trip naar de Colca Canyon. Onze gids Daniel is stipt op tijd, net zoals alle keren tot nu toe. Het Brabantse/Peruaanse kwartiertje kennen ze niet. We halen nog twee Koreaans Amerikaanse dames op en vertrekken dan. Het duurt even voordat we Arequipa achter ons hebben gelaten. Wat een megastad. We rijden door het Nationaal Park Aguada Blanca and Salinas. Echt schitterend! We hebben constant zicht op verschillende besneeuwde vulkanen. Uit vulkaan Ampato kwam constant rook. Heel bijzonder. Het is verboden om die vulkaan te betreden, dat snappen we wel. Onderweg zien we diverse leuke beesten: vecunas, alpaca's en lama's. Bij een alpacaboederij stoppen we. We mogen er ook nog eens foto's maken. We hebben geluk! De alpaca's spugen niet (daar komen soms flinke klodders uit) en we zien dat er 1 geslacht wordt. Het emmertje met bloed is gevuld. Ieuw. De darmen worden zorgvuldig op een zeil gelegd. Ieuw. We gaan snel door!

Na het passeren van het hoogste punt van de rit (4910 meter) rijden we door naar ons hotel. Een prachtig hotel in the middle of nowhere. We relaxen wat door in de hangmatten te liggen, vanwaar we uitzicht hebben op de rokende vulkaan. In het hotel krijgen we een lunch met o.a. gebakken alpaca. Was niet ieuw, maar lekker. Ondertussen laten we ook onze oren rusten. Amai, gids Daniel houdt ervan om al zijn kennis te delen. Van Socrates tot de geologie van de Andes. O, en hij weet ook veel van filosofie, antropologie en heel veel andere dingen. Pfff.

's Middags maken we nog een mooie wandeling waarbij we zicht hebben op de Colca Canyon. Na het avondeten pakt Mark zijn kans en zet heel veel sterren op de foto. Het hotel geeft net wat teveel licht af, maar je ziet de witte gloed van de Melkweg.

De volgende ochtend, donderdag, vertrekken we wederom vroeg. We moeten namelijk nog 47 kilometer rijden voordat we bij het Cruz del Condor zijn. Eerst stoppen we een paar keer. De eerste keer in een dorpje waar kinderen voor geld in klederdracht dansen....daarna 2 stops op uitzichtpunten. Echt schitterend die terrassen langs de rivier. Ze waren er al voordat de inca's in deze regio kwamen. Een hele slimme manier om landbouw te bedrijven en genoeg water te hebben op het land. En dan door naar de Condors. Onze chauffeur Coco rijdt flink door. Rond half 9 zijn we er. En direct een condor die langsvliegt. Die hebben we maar mooi te pakken. Als we bij de rand van de kloof komen, zien we waarom al die mensen er staan met de camera's. Zeker 10 tot 15 condors suizen langs, zonder de vleugels te gebruiken drijven ze op de thermiek. Ze vliegen rondjes en komen regelmatig weer langs. Wat een enorme vogels. Spanwijdte 3 meter. Ze zijn alleen niet bepaald knap. Imposant wel! Vooral als ze een paar meter boven je hoofd langsvliegen. Na een uurtje weer tijd om te gaan. We gaan op de terugweg nog een paar fotostops maken en lunch in een prima restaurant. Hier nemen we afscheid van onze gids. Hij gaat een andere groep begeleiden. Coco brengt ons weer terug naar Arequipa. Op het hoogste punt van de terugweg, het punt van 4910m dat we eerder voorbij waren gereden, stoppen we voor een prachtig uitzicht op de omgeving. Ook de Mont Blanc nog proberen te spotten, maar de top ligt tientallen meters onder onze voeten. Raar om te beseffen dat je hier zo hoog zit in de Andes.

We vonden dit echt een supertoffe excursie waarbij we hele mooie natuur hebben gezien! :)

Op beide dagen hebben we geen last van de hoogte gehad. De Diamox heeft z'n werk gedaan. Of het kwam doordat we op Coca bladeren hebben gekauwd. Daar zweren de Peruanen bij. Ze maken er zelfs thee en snoepjes van. Die hoeven wij niet, die bladeren zijn smerig!

Het weer: op beide dagen schitterend zonnig weer, temperaturen varierden (afhankelijk van de hoogte) van 0 tot 25 graden.

Astrid

Wat een leuke verhalen van je mooie reis! Geniet ervan!

Gerrit

Zien hoe een een alpaca geslacht wordt lijkt me niet alles maar.........wat een topexcursie. Klinkt ook allemaal lekker relaxed. Prachtige foto's.

T,T & S

Wow! Klinkt gaaf! Oren laten rusten, klinkt bekend ;). Slaap lekker, als het goed is, is het nu nacht bij jullie.
X