mensperu.reismee.nl

La Paz - Puno

Leuk dat jullie nog steeds met ons meelezen en dus ook meereizen. We vinden jullie reacties erg leuk/lief/grappig!

Vandaag verlaten we Bolivia en gaan we op weg terug naar Peru. Het wordt een echte reisdag. We stappen om 7u in de taxi die keurig klaar stond. Na een kort ritje door de nog lege straten (zondag) aangekomen bij het busstation. Hier snel het loket gevonden en we staan op de lijst. Yes. Tot nu toe heeft Peruonline heel goed werk geleverd. We stappen in de bus en vertrekken. Eerst klimt de bus het dal van La Paz uit om vervolgens ruim een uur de buitenwijken te doorkruisen. We wisten vooraf dat de wegen in Bolivia minder tot ronduit slecht waren... en dat bleek. Hobbeldebobbel van links naar rechts. Overal devios (omleidingen) en langzaam rijden. Daarna werd het iets beter.

Na een tijdje komt het Titicacameer, gelegen op bijna 4000 meter, in zicht. Wat een mooi meer en wat een blauwe kleur. De bus moet het meer per vlot oversteken. Er zijn hier geen bruggen of ferry's. Dat oversteken is niet 1, 2, 3 geregeld. Er staat een behoorlijk harde wind. Schuimkoppen op de golven. Het hele gebeuren ziet er wat knullig uit maar het werkt. De mannen en vrouwen die de vlotten besturen weten wat ze doen... al staan ze soms wel met emmers water te scheppen. We zien een bus vanaf de overkant aan komen waaien, maar die gaat de hele andere kant op. Hmm.... Uiteindelijk wordt besloten, vanwege de veiligheid, om de bus op het vlot te zetten en de passagiers in een klein motorbootje te vervoeren. Hoge golven! Gelukkig hoefde er niemand te spugen :). Onze bus schommelt flink op het houten vlot maar bereikt veilig de overkant. Ongeveer gelijktijdig met ons. We vervolgen onze busreis.

Een uur later komen we aan bij de grens. Allemaal uitstappen en in de rij om Bolivia uit te gaan. Dat is na 20 minuten geregeld. En dan zijn we in niemandsland want we moeten Peru in. Dat is het kantoortje 100m verder met dezelfde rij. Ondertussen zien we kasten, matrassen, hout e.d de grens oversteken waarbij de mensen zelf de ketting openmaken als ze er langs moeten. Grappig om te zien....waterdicht? Nee! We kunnen nu het laatste stuk van de reis vervolgen. Deels door landbouwgebied en deels langs het Titicacameer rijden we naar Puno waar we nog een stukje met een taxi nemen.

Aangekomen in het hotel wacht ons een verrassing. Echt een fantastisch hotel met de beste douche van de vakantie. Het diner is ook heerlijk, ff genieten hier zo... Wat kan een mens snel tevreden zijn :)

Het weer: zonnig en 18 graden

T, T & S

Hey!
Weer terug in Peru, wat gaat het toch hard!
De verhalen zijn leuk om te lezen. Gelukkig hebben jullie de hobbels overleefd :).
Nog steeds veel plezier!
Xxxjes van ons!

els en anton

Tuurlijk blijven we de reisverhalen lezen. Ze worden steeds spannender. En de foto's mogen er ook zijn.