mensperu.reismee.nl

Puno - Cusco

We vertrekken op tijd uit het heerlijke hotel. Onze taxi is dit keer voor het eerst 5 minuten te laat. Hij krijgt daarom van de receptionist een flinke uitbrander en de chauffeur verontschuldigd zich duidelijk.... desondanks zijn we keurig op tijd bij de busmaatschappij. Vandaag een touristische bustour naar Cusco. Dat betekent onderweg enkele stops, rondleidingen, lunch en drinken. Een gids geeft onderweg uitleg en info.

Een heerlijke bus. Comfortabel en goede stoelen. We hebben de complete achterbank. Veel ruimte. De eerste stop is bij een klein museum en oude kerk. Even rondgekeken en daarna vooral de taferelen op het dorpsplein bekeken. De kleine oude vrouwtjes die rondkuieren in kleurige gewaden, kletsen, proberen wat spulletjes aan toeristen te verkopen en vooral geen stress hebben. Dan gaat de bus verder. Een dik uur rijden verder stoppen we op het hoogste punt van de rit, bijna 4500m. Hier uitzicht op een besneeuwde berg met gletsjer en een hoop kraampjes. Hier foto's geschoten en onze souveniers aangevuld met 2 lama's.....knuffels dan natuurlijk :)

3e stop is de lunchplek. Een buffetlunch. Het buffet was simpel en snel naar binnen gewerkt. De meeste aandacht ging naar de 2 vicuñas die buiten stonden op een veldje bij het restaurant. Wat een schattige beestjes. Na het eten snel wat plaatjes geschoten voordat we verder moeten.

De volgende stopplek is een Inca-ruïne. Hier zijn opgravingen gedaan en zijn enkele woningen en opslagplaatsen voor voedsel hersteld. Het is een hoop steen maar als je bedenkt hoe ze dit ruim 500 jaar geleden hebben gemaakt erg knap. De gids legt hier e.e.a uit. Ook hier vullen we na de rondleiding onze souveniervoorraad weer wat aan met o.a een kleine pamfluit.
De laatste stop voor we in Cusco aankomen is bij een oude kerk. Eerlijk is eerlijk, we zijn geen fans van kerken van binnen bekijken maar de versieringen e.d. waren erg uitbundig en mooi. Foto's maken mocht niet, maar in ruil kregen we een cdrom met een impressie. In plaats van 4 cdroms genoegen genomen met eentje.

Uiteindelijk rijden we rond 17u Cusco binnen. We worden afgezet langs een drukke weg en vinden snel een taxi. Deze brengt ons naar het hotel dat midden in het oude centrum van Cusco ligt. Smalle straatjes die stammen uit de Inca-tijd. De auto's mogen er rijden.... het is passen en meten. Trottoirs zijn er niet en dus is elke auto oppassen geblazen, vooral de uitstekende spiegels zijn soms best een risico. Het hotel is gezellig met een binnenplaatsje en leuke beplanting.

Weer vandaag: zon in ochtend, in de middag zwaar bewolkt en wat regendruppels. Temperatuur 18 graden.

Gellit

Nou vooluit dan maal. Ik ook een keel zondel l. Leuke dagtlip. In Pelu is dus ook splake van Japanse pleciesie. Ook zijn de vlouwen daal klein. Die vicunas stonden daal denk vool een volgend lunch buffet :(.
Oveligens ....ik ben benieuwd naal jullie PAMfluit, moet wel heel bijzondel zijn en waalschijnlijk nelgens andels te koop.